Mając na uwadze te okoliczności, przede wszystkim jednak toczącą się na Ukrainie wojnę, w pierwszym dniu 2023 r. abp Mieczysław Mokrzycki zaprosił biskupów z Polski na modlitwę w intencji pokoju do archikatedry lwowskiej – sanktuarium Matki Bożej Łaskawej. Nieoczekiwanie do tej intencji została dołączona jeszcze jedna – modlitwa za zmarłego papieża Benedykta XVI.
Arcybiskup Mokrzycki przywitał przybyłych gości, którymi byli: z Przemyśla – abp Adam Szal, abp Józef Michalik, bp Stanisław Jamrozek, bp Krzysztof Chudzio; z Rzeszowa – bp Jan Wątroba; z Sandomierza – bp Krzysztof Nitkiewicz oraz z Ukrainy: bp Jan Sobiło, bp Edward Kawa i bp Marian Buczek. Metropolita lwowski powitał także przedstawicieli Sejmu RP: posła Kazimierza Gołojucha i posła Fryderyka Kapinosa (którzy czuwali nad bezpiecznym przejazdem na Ukrainę) oraz konsula Generalnego RP we Lwowie Elizę Dzwonkiewicz i innych gości.
Homilię w czasie Eucharystii wygłosił bp Krzysztof Nitkiewicz. Mówiąc o pokoju, przypomniał nauczanie św. Jana Pawła II, który odróżniał pokój osiągany w wyniku traktatów między państwami od pokoju pochodzącego od Boga. – Pokój osiągany ludzkimi pertraktacjami jest oparty na równowadze sił, a pokój Boży na ewangelicznym porządku głoszonym przez Chrystusa. Dopiero połączenie tych dwóch dróg prowadzi do prawdziwego pokoju opartego na miłości – przypominał hierarcha. Ponadto biskup sandomierski przekazał wyrazy wsparcia broniącym się Ukraińcom: – Jesteśmy z Wami od samego początku i nie opuścimy Was w tej strasznej próbie. Biskup Nitkiewicz powiedział także: – 1 stycznia daje nam nadzieję, że rozpoczynamy coś lepszego, nawet jeśli w pierwszych minutach tego nowego roku rozległy się w całej Ukrainie syreny, obwieszczające alarm przeciwrakietowy. Bóg jest z nami i mamy wierzyć, że poprowadzi nas ku lepszemu.
Kilka dni wcześniej abp Mieczysław Mokrzycki przebywał w Rzeszowie i wręczył bp. Janowi Wątrobie pamiątkowy medal jako symbol wdzięczności dla diecezji rzeszowskiej za pomoc udzielaną Ukrainie. Również 1 stycznia metropolita lwowski podziękował biskupowi rzeszowskiemu za duchowe wsparcie w trudnych czasach, za środki finansowe i materialne przekazywane przez Caritas Diecezji Rzeszowskiej, za schronienie dawane uchodźcom oraz za rzeszowskich księży, którzy z odwagą i poświęceniem pracują w archidiecezji lwowskiej.
Noworoczny wyjazd biskupów do Lwowa miał wymiar duchowy – jego celem była modlitwa o pokój dla Ukrainy oraz modlitwa w intencji zmarłego Benedykta XVI. Arcybiskup Mokrzycki był sekretarzem zmarłego papieża. Jednakże fizyczna obecność gości z Polski była także ważnym znakiem solidarności z wiernymi i biskupami Kościoła na Ukrainie. Ta obecność dodała otuchy i nadziei w trudnym w czasie wojny, napełniającej wszystkich smutkiem i rozpaczą.
„Nie może być szczerego i trwałego podjęcia wyzwania kryzysu ekologicznego i zmian klimatycznych, dopóki reakcja nie będzie uzgodniona i wspólna, dopóki nie będzie zgodnej i wspólnej odpowiedzialności, dopóki nie przyznamy pierwszeństwa solidarności i służbie” – napisali Ojciec Święty i patriarcha Bartłomiej I. Po raz pierwszy Następca Świętego Piotra i duchowy zwierzchnik prawosławia, Patriarcha Ekumeniczny Konstantynopola wystosowali wspólne przesłanie z okazji obchodzonego 1 września Światowego Dnia Modlitwy o Ochronę Świata Stworzonego.
W dokumencie przypomniano, że Pan Bóg od początku chciał, aby ludzkość współdziałała w ochronie i opiece nad środowiskiem naturalnym. Zatem wszyscy odpowiadamy za jego stan. Niestety, na skutek grzechu nie szanujemy już przyrody jako wspólnego daru – przeciwnie panujemy nad nią, aby wspierać nasze własne wytwory. Autorzy przesłania przypominają, że konsekwencje degradacji środowiska ponoszą przede wszystkim najubożsi mieszkańcy globu. Apelują o poszanowanie dla wszystkich ludzi oraz wszelkich istot żywych. Zaznaczają, że cała ludzkość musi podjąć działania na rzecz zrównoważonego i integralnego rozwoju.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.