Reklama

Kościół

Wytrwać w wierności Bogu

W związku z przypadającym 24 listopada br. świętem Akcji Katolickiej i Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, zadaliśmy naszym rozmówcom dwa pytania: Na czym polega wiara w działaniu? Czy katolik może pozostać bierny, zwłaszcza w kontekście dzisiejszej nagonki na Kościół i wartości chrześcijańskie?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odpowiedź na drugie pytanie jest dość oczywista: katolik nie powinien pozostać bierny, zwłaszcza w kontekście ataków na Kościół, wartości chrześcijańskie i postawy religijne. Tak prosta odpowiedź na to pytanie nie jest jednak wystarczająca. Trzeba dodać, że etos chrześcijański skupia się na osobie i czynie Jezusa, który był znakiem sprzeciwu wobec stylu życia niezgodnego z prawem Bożym. Przyjęty chrzest zobowiązuje katolików do naśladowania Chrystusa, a więc do przyjęcia takich postaw wobec wiary i Kościoła, jakie przyjąłby Jezus. Status katolika nie jest statusem prywatnym, ale ma on istotne znaczenie dla wspólnoty i społeczeństwa, w którym żyje osoba wierząca. Oznacza to, że w przypadku katolika wiara chrześcijańska sprawdza się w czynie.

Teraz można przejść do odpowiedzi na pierwsze pytanie – o wiarę w działaniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Według mnie, wiara w działaniu polega na martyrii – czyli świadectwie trwania przy Chrystusie i Kościele aż do końca. Spójrzmy na męczenników. Byli to ludzie w różnym wieku, ale szczególnie wymowne jest świadectwo ludzi młodych, którzy wybierali raczej śmierć niż porzucenie wiary, np. święci ze starożytności: Perpetua i Felicyta, Tarsycjusz, Pankracy; a także z naszych czasów, np. św. Józef Sánchez del Río. Ich wiara w działaniu polegała na radykalnym wyborze Chrystusa i pozostaniu po Jego stronie nawet w sytuacji dominującej agresji ze strony przeciwników. W wierze pojmowanej jako zjednoczenie z Jezusem odkryli oni skarb, którego wartość przewyższa wartość życia doczesnego. Ich wiara w działaniu wizualizuje naukę z przypowieści o perle i skarbie ukrytym w roli (por. Mt 13, 44-46). Wiara w działaniu polega więc na tym, że całą nadzieję na przyszłość pokłada się w Bogu. Jeśli Jezus Chrystus i Jego nauka są fundamentem codziennych wyborów, wówczas wiara w działaniu wyraża się w postawach społecznych broniących wartości chrześcijańskich także w sytuacji jawnej wrogości, nawet zagrażającej życiu.

Wiara w działaniu to także konsekwentne, rzetelne wypełnianie obowiązków stanu. Spójrzmy np. na postawę bł. ks. Jana Machy – męczennika II wojny światowej. Został on stracony przez Niemców za to, że wypełniał posługę caritas, realizującą jedno z głównych zadań Kościoła. Wypełnianie obowiązków stanu to także cierpliwe trwanie do końca, mimo zmęczenia, znużenia, braku wdzięczności. Takie postawy spotykamy na co dzień w posłudze duszpasterskiej wielu księży, o których świadectwie wierności Kościołowi i powołaniu nie mówi się publicznie. Takie postawy spotykamy też na co dzień w szkołach, u nauczycieli, którzy naprawdę kochają swoich uczniów; a także wśród pracowników służby zdrowia, którzy z troską i ze współczuciem pochylają się nad pacjentami. Można by tu wymienić wszystkie zawody i funkcje społeczne, ze wskazaniem na konkretne postawy osób, które uczciwie i rzetelnie wypełniają swoje obowiązki. Trzeba też docenić świadectwo wiary w rodzinie, zwłaszcza w sytuacji niezrozumienia, a nawet nietolerancji dla praktyk religijnych współmałżonka lub innego członka rodziny.

Podsumowując: wiara w działaniu to wytrwanie w wierności Bogu mimo różnego rodzaju pokus i pułapek wikłających w moralną marność. Katolik powinien pokonać w sobie wszelkie lęki, gdy znajdzie się w sytuacji wymagającej świadectwa wiary.

2024-11-19 11:04

Oceń: +10 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przyjdź królestwo Twoje...

Wymawiamy te słowa w Modlitwie Pańskiej. Są one wyrazem naszej eschatologicznej, czyli sięgającej czasów ostatecznych, nadziei na upragnione nadejście końcowego panowania Pana Boga. Szczególnie zaś mocno brzmią one w uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata.

Określanie Jezusa z Nazaretu mianem Króla Wszechświata nie jest żadną próbą zestawienia Go z ziemskimi władcami. Co prawda, jak czytamy w Ewangelii, rzekome roszczenie Chrystusa do tego tytułu stało się oficjalnym powodem skazania Go na śmierć - stąd też Poncjusz Piłat, rzymski prefekt Judei (urząd swój sprawował od 26 do 36 r. po Chr.), nakazał umieścić na krzyżu napis: „Jezus Nazarejczyk, Król żydowski” (por. J 19, 19) - niemniej jednak sam Boży Syn odżegnywał się od tego, by kojarzyć Go z jakimkolwiek monarchą, ponieważ - jak przekonują znawcy historii biblijnej - nie podzielał poglądów większości swoich pobratymców, oczekujących Mesjasza-króla, który wznieci powstanie przeciw pogańskim okupantom Ziemi Świętej i przywróci wyidealizowane królestwo na wzór tego Dawidowego z przełomu XI i X stulecia przed Chr. O swoim zaś królestwie mówił krótko, że ono „nie jest z tego świata”, ono „nie jest stąd” (por. J 18, 36).
CZYTAJ DALEJ

60 lat deklaracji „Nostra aetate” - „kamień milowy” w stosunkach z religiami niechrześcijańskimi

2025-10-26 13:13

[ TEMATY ]

60 lat deklaracji

Nostra aetate

kamień milowy

religie niechrześcijańskie

Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Jest ona uważana za „kamień milowy” w stosunkach Kościoła katolickiego z religiami niechrześcijańskimi; „nowy początek”, „Magna Charta”, „rewolucję kopernikańską”. Wiele superlatywów otacza deklarację „Nostra aetate”, przyjętą 60 lat temu, 28 października 1965 roku, przez Sobór Watykański II z 96-procentowym poparciem. W dokumencie Kościół podkreślił swoje uznanie dla innych religii i nawiązał z nimi dialog i współpracę. Już wtedy stwierdzono nawet, że cały Sobór będzie oceniany na podstawie tej deklaracji.

Otwarcie się na inne religie jest jednym z największych osiągnięć Soboru Watykańskiego II (1962-1965). Kluczowe dla tego zwięzłego dokumentu jest następujące stwierdzenie:
CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: ile w nas dziś braterskiej miłości, przebaczenie, jedności?

2025-10-26 18:42

[ TEMATY ]

prymas Polski

abp Wojciech Polak

Archidiecezja Gnieźnieńska

Prymas Polski abp Wojciech Polak

Prymas Polski abp Wojciech Polak

O osobiste, ale i wspólnotowe świadectwo wiary, miłości i solidarności pytał w niedzielę 26 października Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas Mszy św. z poświęceniem kościoła parafialnego w Jankowie Dolnym. - Jak wygląda nasza parafialna wspólnota? Kim jest dla nas Jezus? - dopowiedział przyznając, że przy odpowiedzi może trzeba będzie się nam nieraz zawstydzić.

O osobiste, ale i wspólnotowe świadectwo wiary, miłości i solidarności pytał w niedzielę 26 października Prymas Polski abp Wojciech Polak podczas Mszy św. z poświęceniem kościoła parafialnego w Jankowie Dolnym. - Jak wygląda nasza parafialna wspólnota? Kim jest dla nas Jezus? - dopowiedział przyznając, że przy odpowiedzi może trzeba będzie się nam nieraz zawstydzić.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję