Reklama

„Życiowy” warsztat Chełmońskiego

11 grudnia w Galerii Browarna w Łowiczu odbył się wernisaż wystawy niezwykłej: Chełmoński, rysunki nieznane. Zorganizowano ją na zakończenie roku jubileuszu 155. rocznicy urodzin i 90. rocznicy śmierci wielkiego polskiego malarza.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawa prezentuje rysunkową część dzieła Józefa Chełmońskiego. Warto podkreślić, że są to prace dotychczas niepublikowane, w większości stanowiące zawartość szkicowników artysty z lat paryskich (powstały w latach 1875 i 1882) z i okresu Kuklówki. Łącznie zaprezentowano w Łowiczu ponad 40 ołówkowych studiów, uzupełnionych o kilka luźnych rysunków i blisko 100 „nowoodkrytych”, powiększonych fotografii archiwalnych. Niewątpliwymi ciekawostkami wystawy są także oryginalne dokumenty, w tym telegram, wysłany przez córkę malarza, Jadwigę, do siostry Marii - z informacją o śmierci ojca. Na wystawie znajduje się także wizytówka artysty, z zapiskami na odwrocie.
Zdaniem Andrzeja Biernackiego, właściciela Galerii Browarna, zgromadzone na wystawie prace i dokumenty pozwalają wniknąć w artystyczny i „życiowy warsztat Chełmońskiego” - jednej z najwybitniejszych, na wskroś polskich indywidualności twórczych.
„Dumą napawa fakt - podkreśla Biernacki - że miejscem premiery tej prezentacji będzie Łowicz, miasto wyjątkowe w biografii autora »Bocianów«. Wszak podłowickie Boczki to miejsce urodzenia Chełmońskiego jako malarza. Bardzo wcześnie, ale tu właśnie powziął ostateczną decyzję co do kierunku swej życiowej drogi, tu wielokrotnie powracał, choć nie do końca, mentalnie; z Łowiczem nie rozstał się nigdy”. Można śmiało powiedzieć, że Łowicz to „serce malarskiej krainy Chełmońskiego, rozpiętej między Boczkami, Janowicami, Wolą Pękoszewską i Kuklówką. Serce tematycznej rekwizytorni jego dzieła, ale i źródło sensu i klimatu jego osobowości”.
Współautorem idei prezentacji materiału fotograficznego i biograficznego w Galerii Browarna jest Fundacja im. Józefa Chełmońskiego z Radziejowic. Wszechstronnej pomocy w organizacji wystawy udzielili żyjący krewni malarza: Elżbieta Twardowska z Warszawy i Stanisław Aust z Kuklówki.
Oglądając wystawę Chełmoński, rysunki nieznane, odpowiedzmy sobie pytanie, które zadaje Andrzej Biernacki: „Czy zatem warto dzisiaj, w dobie sukcesu kryterium nowości, albo też sukcesu kryterium sukcesu, poświstu nowoczesności, pochodu ku Europie przypominać postać programowo »nietopową«, która dobrowolnie obrała kierunek wprost do tego wszystkiego przeciwny?”. „Myślę, że właśnie dlatego warto” - odpowiada gospodarz wystawy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyrazy współczucia abp. Andrzeja Przybylskiego po śmierci górników

2025-12-23 11:10

[ TEMATY ]

abp Andrzej Przybylski

Vatican Media

Abp Andrzej Przybylski zapewnia o swojej modlitwie po wypadku w KWK Pniówek.

Szanowny Panie Prezesie,
CZYTAJ DALEJ

Wszystkie nowe wpisy na liście niematerialnego dziedzictwa to tradycje katolickie

Niedźwiedzie wielkanocne z Góry, procesja Bożego Ciała z tradycją dywanów kwietnych w Skęczniewie, procesja emaus i turki w parafii Dobra oraz wykonywanie pisanek techniką drapaną - krasek z Krasnegostawu zostały wpisane do krajowej listy niematerialnego dziedzictwa kulturowego. To pokazuje, jak wielki wpływ na kulturę polską wywierała i dalej wywiera wiara katolicka.

O czterech nowych wpisach na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego poinformowało we wtorek ministerstwo kultury. Niedźwiedzie wielkanocne z Góry (woj. wielkopolskie) to tradycja, sięgająca 1913 r.
CZYTAJ DALEJ

Polonez Boga. Królowa polskich kolęd

2025-12-23 20:07

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Red

Tajemnica tej kolędy nie kończy się na historii. „Bóg się rodzi” nie jest tylko opowieścią o Betlejem sprzed dwóch tysięcy lat, ani tylko o Polsce sprzed wieków. Śpiewając ją, wyznajemy coś bardzo osobistego: że Bóg wciąż może rodzić się w ludzkim sercu.

Wystarczą pierwsze słowa: „Bóg się rodzi…” – i nagle wszystko wokół się zmienia. Cichną rozmowy przy wigilijnym (a potem świątecznym) stole, ustaje brzęk sztućców, jakby ktoś nacisnął niewidzialny przycisk pauzy. Zostaje tylko dźwięk – dostojny, polonezowy, śpiew, który wciąga wszystkich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję