Obrona klauzuli sumienia dla wszystkich środowisk odpowiadających za zdrowie człowieka: lekarzy, pielęgniarek, położnych, farmaceutów to działania skierowane w stronę poprawnej odpowiedzi na najważniejsze pytania, jakie stawia współczesny świat: Czy jestem dla człowieka, czy przeciw człowiekowi? Świat współczesny niesie wiele zagrożeń dla ludzkiego sumienia, dla ludzi moralnie prawych. Po pierwsze - zauważalne jest pogłębiające się „rozcieńczanie” zasad moralnych. Milcząca zgoda poszczególnych osób, rodzin, społeczeństw na złe wybory i złe postawy ludzkie. Zgoda na „mniejsze zło”, na działania moralnie wątpliwe prowadzi po równi pochyłej do akceptacji ewidentnego zła.
Po drugie - zauważalne jest ustępowanie przed agresją i brutalnością środowisk działających przeciw życiu. Środowiska te, często inspirowane i wspierane siłami międzynarodowymi, dysponują mediami i finansami, stąd ich oddziaływanie jest „wielkie i głośne”. Ludziom prawym moralnie, ale obiektywnie słabszym, może brakować odwagi do stawiania czoła znacznie silniejszemu przeciwnikowi, nawet wtedy, gdy chodzi tylko o zaprezentowanie wyznawanego przez siebie poglądu i stanowiska. Trzeba pamiętać, że obrońcy życia, ludzie uznający prawo do klauzuli sumienia, często są eliminowani z życia zawodowego, społecznego i politycznego. Często pozostają osamotnieni w swych poglądach we własnych środowiskach, wyśmiewani, zastraszani. Wyczerpani, zawiedzeni wycofują się „z pierwszej linii walki” dla świętego spokoju.
Czy można temu przeciwdziałać? Na pewno. Potrzebne jest permanentne uczenie się, pogłębianie wiedzy na fundamentalne tematy: osoba ludzka, godność człowieka, wolność człowieka, prawa i obowiązki ludzkie, sumienie, prawda, moralność. Mówienie o prawdach moralnych czy studiowanie ich to za mało, musimy je wprowadzać w życie, praktykować. Musimy też pamiętać, że wiele dobra dzieje się „w cieniu szarej ulicy”, w małych wspólnotach. Ale trzeba również głośno protestować przeciw wszelkim przejawom gwałtu w życiu społecznym, w stosunku do człowieka i jego godności. W realizowaniu tych zadań powinniśmy szukać sprzymierzeńców we wszystkich środowiskach szanujących człowieka.
W katedrze wrocławskiej w atmosferze modlitwy i skupienia, odbyły się obłóczyny oraz kandydatura kleryków III roku Metropolitalnego Wyższego Seminarium Duchownego we Wrocławiu. Był to uroczysty moment, w którym trzech alumnów po raz pierwszy przywdziało sutanny, zewnętrzny znak ich formacji oraz decyzji o głębszym związaniu swojego życia z Chrystusem i Kościołem. Uroczystość zgromadziła wspólnotę seminaryjną, kapłanów, rodziny i przyjaciół, a samej Eucharystii przewodniczył bp Maciej Małyga.
Na początku Eucharystii odbył się obrzęd obłóczyn. Trzech alumnów: Mateusz, Tomasz i Krzysztof przyjęli sutannę. W homilii bp Maciej Małyga wskazał: - Dzisiejsza uroczystość jest okazją do popatrzenia na swoje powołanie. Jest to droga. Czasami podkreślamy początek naszego powołania, że później nie doceniamy wagi i znaczenia pięknych godzin i lat. kiedy mówimy o powołaniu chrześcijańskim, to chcemy widzieć tam całe nasze życie i drogę, która ma różne etapy i doświadczenia. Na drodze powołania, jak mówiło pierwsze czytanie z księgi proroka Izajasza, nie brakuje chleba ucisku i wody utrapienia. Na tej drodze możemy pójść na prawo lub lewo. Dlatego Izajasz obiecuje na tej drodze obecność Nauczyciela i Mistrza - nauczał biskup.
Jaką naukę przekazuje Jan Kościołowi? Czego nas uczy? Wszak Jan jest modelem, przykładem, mistrzem życia dla wszystkich, którzy uwierzyli w Chrystusa.
W owym czasie pojawił się Jan Chrzciciel i głosił na Pustyni Judzkiej te słowa: «Nawracajcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie». Do niego to odnosi się słowo proroka Izajasza, gdy mówi: «Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu, dla Niego prostujcie ścieżki!» Sam zaś Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a jego pokarmem były szarańcza i miód leśny. Wówczas ciągnęły do niego Jerozolima oraz cała Judea i cała okolica nad Jordanem. Przyjmowano od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając swoje grzechy. A gdy widział, że przychodziło do chrztu wielu spośród faryzeuszów i saduceuszów, mówił im: «Plemię żmijowe, kto wam pokazał, jak uciec przed nadchodzącym gniewem? Wydajcie więc godny owoc nawrócenia, a nie myślcie, że możecie sobie mówić: „Abrahama mamy za ojca”, bo powiadam wam, że z tych kamieni może Bóg wzbudzić dzieci Abrahamowi. Już siekiera jest przyłożona do korzenia drzew. Każde więc drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. Ja was chrzczę wodą dla nawrócenia; lecz Ten, który idzie za mną, mocniejszy jest ode mnie; ja nie jestem godzien nosić Mu sandałów. On was chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem. Ma on wie jadło w ręku i oczyści swój omłot: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.