Hiszpańscy biskupi postanowili zdyscyplinować księży-showmanów, którzy transmitują w internecie odprawiane przez siebie Msze św. Komisje episkopatu ds. mediów i ds. liturgii opublikowały „Wytyczne dotyczące transmisji uroczystości liturgicznych”, które mają na celu zapobieganie trywializacji Eucharystii i podniesienie szacunku wobec niej w „wirtualnej wspólnocie”, która z różnych powodów przeżywa jej sprawowanie za pośrednictwem transmisji.
Na stronie internetowej Hiszpańskiej Konferencji Biskupiej wyjaśniono, że są to „wytyczne, a nie normy”, które mają pomóc kapłanom i technikom w przeprowadzaniu transmisji Mszy św. Chodzi również o „kontrolowanie rozpowszechniania się «księży-showmanów», którzy transmitują swoje Msze w sieci”.
Zaaprobowane na zebraniu plenarnym episkopatu wytyczne aktualizują zasady obowiązujące od 1986 roku, biorąc pod uwagę nowe technologie, które powstały od tamtej pory.
Przewodniczący komisji episkopatu ds. mediów bp José Leonardo Lemos wyjaśnił, że wielu księży od początku pandemii korzysta z przestrzeni wirtualnej, by transmitować Msze święte. Stwierdził, że wierni uczestniczący w nich przez internet zasługują na sprawowanie ich z taką samą godnością, co ci, którzy przychodzą do świątyń.
Przyznał, że trudno jest dotrzeć do księży, którzy sami decydują się na transmisję swoich celebracji za pośrednictwem portali społecznościowych, jednak należy próbować dopilnować, aby nie stali się „rodzajem księdza-showmana, który robi wszystko”. „Widzieliśmy, że po pandemii pojawiło się wiele tego typu doświadczeń, które trywializują rzeczywistość tak świętą jak Eucharystia” - ubolewał hierarcha.
Wśród wprowadzonych wytycznych jest usunięcie Eucharystii z internetu po jej transmisji, aby celebracje te odbywały się zawsze na żywo i w ten sposób nie dezorientowały widza, który ma duchowo zjednoczyć się z czymś, co dzieje się w danej chwili. Ponadto osoby sprawujące transmitowaną liturgię powinny posiadać umiejętności w zakresie komunikacji i języka audiowizualnego. Ksiądz nie powinien umieszczać telefonu komórkowego na ołtarzu, by skupiać uwagę na samym sobie, ani też odchodzić od ołtarza, żeby zbierać na tacę. „Tak być nie może, wszystko trzeba robić profesjonalnie” - podkreślił bp Lorca.
- Nic tak dobrze nie udało się Kościołowi jak obecność w Internecie, i to na niezłą skalę, ale to wciąż za mało! Aktywność w sieci katolików jako katolików powinna być zintensyfikowana – powiedział KAI ks. prof. dr hab. Józef Kloch, były rzecznik KEP. W niedzielę 18 wrześmnia obchodzony jest w Polsce Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Pod hasłem „Komunikacja i Miłosierdzie – owocne spotkanie” już po raz 50. dzień ten jest obchodzony na całym świecie.
Media społecznościowe i w ogóle cała komunikacja w Sieci mogą stać się narzędziami autentycznej komunikacji. Trzeba nie tylko słuchać, ale wsłuchać się w to, co mówią inni użytkownicy Internetu. Sieć winna ułatwiać relacje i promować dobro. To jest papieska wizja internetu – przez miłosierdzie do komunikacji i komunikacja zanurzona w miłosierdziu. KAI: Ojciec Święty zaznaczył w swoim orędziu, jak wielką rolę pełni internet i social media. A jak to wygląda w Polsce? Wielu księży można posłuchać za pośrednictwem YouTube'a, niektórzy korzystają również z Facebooka i Twittera. Rośnie liczba witryn z treściami religijnymi przekazywanymi w sposób dostosowany do współczesnego odbiorcy. Czy takie działania powinny stawać się bardziej powszechne, by dotrzeć do większej liczby odbiorców? - Nic tak dobrze nie udało się Kościołowi jak obecność w Internecie, i to na niezłą skalę, ale to wciąż za mało! Moim zdaniem aktywność w sieci katolików jako katolików powinna być zintensyfikowana. Jest wiele ciekawych, dobrych inicjatyw, ale moim zdaniem powinny być one bardziej promowane, a przez to efektywne. Powinniśmy w Kościele bardziej współpracować między sobą. Ten potencjał Sieci jest zdecydowanie niewystarczająco wykorzystany, zwłaszcza w kontaktach z młodym człowiekiem. W Polsce jest 25 mln internautów, 100 procent młodzieży korzysta z Sieci. To trzeba wykorzystać! Ostatnio analizowałem "Langustę na palmie" o. Adam Szustaka, mamy tam naprawdę ogromną ofertę, ale to jest jedno z działań. Kapłani młodszego pokolenia jak jeden mąż powinni włączyć się w działania ewangelizacyjne w Internecie. By to potrafili robić, edukacja medialna w seminariach duchownych powinna być obowiązkowym przedmiotem. Zwłaszcza w dobie Sieci i przy tak pozytywnym nastawieniu do niej Urzędu Nauczycielskiego Kościoła.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.